piątek, 24 października 2014

Malarstwo impastowe


Impasto - co to takiego?




Impasto (wł. impasto – ugniatam) – technika stosowana w malarstwie olejnym lub akrylowym (rzadziej temperowym), polegająca na nakładaniu farby grubą, wypukłą warstwą przy pomocy pędzla lub szpachli. W XVI i XVII wieku w malarstwie holenderskim, flamandzkim i włoskim, a w XVIII wieku także angielskim, technika impastu służyła do zaakcentowania efektów światła. Początki stosowania tej techniki można zaobserwować w twórczości renesansowych malarzy weneckich – Tycjana i Tintoretta, potem także w malarstwie barokowym, np. u Rubensa. W drugiej połowie XIX wieku impresjoniści pokrywali impastem większe partie obrazu dla uzyskania bardziej urozmaiconej faktury. Nakładając impast na całej powierzchni obrazu lub też w dużych jego partiach uzyskuje się szorstką, niby rzeźbioną fakturę zwaną pastoso. Zastosowanie tej techniki można zaobserwować w obrazach Fransa Halsa oraz Vincenta van Gogha. Zabieg ten stosowali też powszechnie twórcy XX wieku w malarstwie informel.

Jednym z moich ulubionych współczesnych artystów malujących techniką impastową jest Justin Gaffrey.

technika impastowa, autor: Ewelina Bogacz
szpachelki malarskie wykorzystywane w technice impastowej

Podstawową rzeczą w farbie do impastów jest pigment. Można dodać do farby nieco wosku ale nadmiar będzie niekorzystny. Farba do impastu powinna "stać", to znaczy być gęsta, zawiesista, inaczej jeszcze całe lata będzie się dawać wgniatać palcem. Farba bogata w pigment wysycha dobrze i w masie. Jeśli chodzi o biel to sprawa jest prosta - dodaje się po prostu białego pigmentu do farby z tuby i konsystencja po lekkim utarciu szpachelką poprawia się.
pędzle używane w technice impastowej

Można dodać nieco werniksu damarowego. Inne kolory oczywiście ciężko wzbogacać, poza tym, impasty zawsze robiono bielą, żółtą neapolitańską, ponieważ są to farby mocno pigmentowe i kryjące. Farby bogate w pigment są podstawą dobrego impastu, wszelkie dodatki niedużo dadzą jeśli ta zasada zostanie ominięta. Na przykład Delacroix kolorował białe impasty laserunkiem.

technika impastowa - sposób rozprowadzania farby

Ciężko polecać taką metodę obecnie, ale jest ona prosta i skuteczna. Nie polecam dodawać oleju do i tak bogatej w olej farby, lepsze są żywice a raczej ich roztwory i dużo pigmentu.Właściwie u dawnych mistrzów nie ma innych impastów poza białymi, z bieli ołowiowej ich kontury zatarły się lekko w wyniku rozmiękczenia procesem zmydlania tej bieli. Co z tego, że farba jest na dobrym pigmencie skoro jest go w niej mało, to niestety grzech nielaserunkowych farb których siła krycia jest często mocno niedostateczna. Farby tzw. laserunkowe nie nadają się do impastów bo służą do warstw przejrzystych . Urok malarstwa wynika z łączenia takich i takich farb.

Jak malować impasto:



http://www.uslugi-artystyczne.pl/gallery1753-malarstwo_impastowe.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz